Blogger Backgrounds

3 November 2011

kembali pulang :)


"aku ingin berubah"

suatu hasrat yang seringkali menjadi impian manusia

tatkala sedar dari lamunan yang panjang

terjaga dari tidur yang leka

bertemankan mimpi indah

yang melalaikan .. sehingga manusia

ketinggalan dari sebuah perjuangan menuju Jannah..

namun, beruntunglah bagi mereka

yang masih bernaung di bawah lembayung hidayahNya..

untuk BERTAUBAT..dan kembali ke jalan yang benar..

alhamdulillah..

semoga semua bisikan itu..ingatan itu..ujian itu..menjadi amalan sehingga hujung nyawa..

InsyaAllah..

istiqamahlah duhai hati..

kini,daku kembali pulang..:)


< AKU INGIN BERUBAH >

Ya ALLAH,
Maniskan hatiku dengan iman,
Cukupkan aku dengan bekalan sabar,
Meredah lautan hidup penuh dugaan ini.

Ya ALLAH,
Bantuku atasi amarah ini,
Dengan iman dan taqwa,
Kerana kata Luqmanul Hakim,
Taqwa adalah perahu yang utuh,
Di tengah lautan hidup ini.

Ya ALLAH,
Teguhkan hatiku,
Untuk terus melangkah dalam hidup ini,
Yang kurasakan saban hari memeritkan,
Jadikan ia kembali salju,
Kerana sabda Rasulullah s.a.w.,
Dunia ladang akhirat.

Ya ALLAH,
Aku ingin bahagia seperti mereka,
Meredah lautan dalam kedamaian dan kenyamanan.

Andai aku belum layak ya ALLAH,
Maka layakkanlah aku,
Dengan bekalan iman dan taqwa itu,
Yang kuyakini hanya itu,
Yang dapat menyelamatkan daku,
Dari berputus asa dengan rahmatMU...

Aku ingin bahagia,
Dalam dakapan kasihMU ya ALLAH...

ILuvIslam :)

p/s : hidayah dtg bukan selalu..dan bukan jua semua akan mendapatnya..

sekiranya ingatan dariNya menjentik jiwa..

cepat2 la berubah....dan istiqamah..

InsyaAllah..walau sesulit manapun untuk berubah..

dan meninggalkan cara hidup lama..

akan ada bantuan dariNya..:')

yakinlah...

2 Oktober 2011

first entry - OCTOBER :)

3 October 2011 (12.55 am)

Sunyi sepi.kenapa? entah. Memang asrama selalu mcm ne.

Unless musim kemuncak assignments.

Alhamdulillah file Language Description siap :D

(ok that’s make me happy!! )

Mata? Menunjukkan ke”aktif” an yang teramat lagi..haha..

Teringat kat blog yang da usang lagi bersarang

Tiba tiba terasa terpanggil untuk menulis

MOTIF?

Well..xda rasanya..just nak tulis2 ja..haha..boring punya pasal la ne =.=’’

Ok fine..mau ckp psl apa ar? Someone, pls give me some idea?hee

Ok..jum ceta pasal…..kawennnnnnn!!~ haha (ok jgn buat2 terkejut sudaaa .hee)

Topic ne dipilih sbb nye…ada org tnya psl ne kt sy..

Bukan SORANG.tp BANYAK.

Smpai naek bosannn !

“ Aina..ko bila lagi..ko ne macam x lama lagi ne..”

Hahha..kdg2 rasa cm mau gelak ja dgr soalan bab2 kawen ne

Ok personally..saya memang MAHU kawen awal..

Sbb penah terbaca satu artikel ne..bila kita da kawen..seolah olah kita da menyempurnakan separuh daripada agama kita


KAHWIN: SEMPURNALAH IMANMU!

KATA-KATA Umar Al-Khatab, menunda perkahwinan bermakna menangguhkan banyak manfaat dinikmati manusia. Oleh itu, jangan takut bernikah kerana dengan izin Allah, ia tidak sulit seperti dibayangkan.

Nabi Muhammad pernah melarang keinginan sahabat yang tidak mahu mendirikan rumah tangga walaupun mereka memberi alasan mahu memberi lebih tumpuan beribadat dan mengabdikan diri kepada Allah.

Inilah bukti betapa Nabi Muhammad tidak menyukai mereka yang memilih untuk tidak berkahwin walaupun mampu melakukannya dan Baginda tidak mengakui mereka sebagai umatnya. Malah, mereka berdepan dugaan berat mengawal nafsu.

Ini kerana melalui ikatan perkahwinan manusia mengecap nikmat yang membawa kedamaian, menjauhkan maksiat, menghilangkan keresahan hati serta dapat meningkatkan nilai ibadat di sisi Allah.

Bagi saya, x salah menikah awal..

Asal dapat restu dari semua pihak terutama sekali

IBU & AYAH

Kerana redha Allah terletak pada redha mereka..

Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”

Riwayat al-Hakim

And I know my parents very well

They would not let their children to get married before they finish their studies

Terkadang..hati punya rasa dan keinginan untuk

Melunaskan impian kasih bersama si dia yang bertakhta di hati

Dan di situlah..nafsu serakah menghanyutkan kita di dunia yang fana ini

Namus sedarilah !!!

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)

Memang benar ayat Al Quran di atas.simple.selalu didengari

Tapi kita tetap hanyut dengan perasaan sendiri T.T

Yakinlah janji Allah..

Jaga lah hati.

Walau sesusah mana pun.

Mungkin “seru” yang didamba tu tidak dtg bertandang sekarang.

namun. BERSABARLAH

suatu saat..jika dia memang tercipta untukmu..

pasti korang akan bersama jua

(ceh..jiwang jap .HAHAHA)

Yang penting jaga diri.hati.maruah.IMAN

[ ingatan ini ditujukan KHAS buat saya hehe]

Kepada sahabat2 muslimah di luar sana..

Biarlah kita menjadi “rama-rama” dengan sayapnya yg terang dan indah.

HARGA DIRI KITA, KITA TENTUKAN...

Islam itu mudah dan indah .. ^_^

... ^_^...

6 Jun 2011

sweet 19 ^__^



alhamdulillah...da 19 tahun ^_^
6 jun 1992
tarikh penting tu..huhu
wktu tulah ummi tersyg bergelut dgn ajal dan kesakitan
melahirkan puterinya ke dunia..huhu...
syukran ummi LAHIYAH KASSIM..



syukran juga kat semua yg wish..jasa anda amatlah dihargai..huhu
even tahun ne smbutan birthday agak hambar sbb tggl sy n abah kt umah..ummi n kakak2
pergi KL..ada mjlis kwen kazen..
tapi sytetap happy!!! hehehehe
tq so much to my cuzzy yg comey2 dan baik2 belaka sbb
mereka sggp temankan sy jalan2 p pekan..tym 6 jun ^^
walaupun just mkn KFC n pusing2 pekan..hahaha..ttp enjoy maaaa...!!!



happy birthday to me~~ haha


mai,ME, dodo ..we are cousins!!! :)


^___^


KFC pun jadilah!!! :)

thnx sygs :)
JASAMU DIKENANG

so..AINA da tua da..heeee..
sila improve IMAN..sila berusaha untuk tingkatkan akhlak yg baik..
jadi hamba Allah yang taat...anak yg solehah..
isteri yg baik ..(gatal jap.haha)..pelajar yg cemerlang..

yang penting chaiyok2 utk sem 3 ne!!
pastikan result gempak untk pass foundation ke degree okayy!!
aja2 fighting!!!!!














1 Mac 2011

cabaran seorang JPP junior .. :)

28 februari 2011
setelah majlis watikah perlantikan itu
akhirnya sy tlh menjadi seorang JPP yg sah
EXCO Kolej Kediaman..
skop tugas yg harus digalas oleh sy
sepanajng thun ne...

i know,its not an easy task to hold on
but i believe..
i CAN do it...
i repeat myself again...
I CAN DO IT!!~

to be honest...
byk keja mau wat...bkn cm d SMESH dulu
bntuan warden memudahkan segalanya...
tapi di sini...sya yg kna wat smua..
mybe ada gak la...
penyelia asrama + Ketua Unit Kolej Kediaman bntu,,
tp mostly...keja kena settlekan sndiri..
perjumpaan..paperwork...n so on...